140 elevatorer kobles op til supercomputer – Reducerer nedetid og omkostninger

For to år siden blev Norges første elevator med kunstig intelligens installeret på Ullevål Stadion. Nu videreføres satsningen! 140 elevatorer i bygninger, som administreres af Malling & Co, kobles nu op til skyen.

KONE-heis-koblet-til-skyen-smartheis
Skrevet af Marianne Johannessen, markedføringschef hos Malling & Co

Det er Malling & Co Technology og KONE, som er gået sammen om at koble 140 eksisterende elevatorer op til skyen. Elevatorerne er installeret i bygninger, som administreres af Malling & Co.

Robert Skramstad, daglig leder af Malling & Co Technology, forklarer, at elevatorer står for en stor andel af fællesomkostningerne i erhvervsejendomme, og at problemfrie elevatorer er vigtige for brugeroplevelsen.

– Ved at koble eksisterende elevatorer op til cloud-tjenesten, som anvender AI-teknologi, kan vi på sigt gå bort fra faste vedligeholdelsesrutiner. Det er et stort skridt i den rigtige retning – vi ønsker, at driften af erhvervsejendomme skal være behovsstyret. Sensorer i elevatoren varsler automatisk serviceteknikerne, når elevatorerne kræver eftersyn.

Robert-Skramstad-er-leder-for-Malling-Co-Technology-AS
Robert Skramstad, daglig leder af Malling & Co Technology

Han fortæller, at de gode erfaringer med de intelligente elevatorer på Ullevål Stadion har været udslagsgivende for den videre satsning på datastyrede elevatorer.

– Der er i alt installeret otte topmoderne elevatorer på det norske nationalstadion – og det har været en stor succes. Da vi skulle genforhandle aftalen med KONE, var det naturligt at se på, hvordan vi kunne videreføre satsningen på bekymringsfrie elevatorer, siger Skramstad.

heis-parametere-som-maales-intelligente-heiser
De intelligente elevatorer på Ullevål Stadion overvåger mere end 200 forskellige parametre i realtid og sender oplysninger til en cloud-forbundet supercomputer. Ud fra disse oplysninger kan supercomputeren forudsige eventuelle fremtidige fejl og varsle en servicetekniker, som løser fejlene, før elevatoren sættes ud af drift. Denne metodik videreføres nu til 140 elevatorer i ejendomme administreret af Malling & Co.​

Reducerer omkostningerne og øger levetiden

Skramstad brænder for at skabe gevinster med ny teknologi i erhvervsejendomme. Han mener, at satsningen vil kunne reducere omkostningerne.

– Helt klart. Tidligere er elevatorer blevet efterset ud fra faste rutiner og historik. Hvis en elevator har været besværlig, får den oftere eftersyn – selv om fejlen måske er løst. Det giver ikke mening, at der er omkostninger til noget, som strengt taget ikke er nødvendigt. Serviceteknikeren kobler sin pc til elevatoren for at se, hvad der er galt. I 2021 burde disse data ligge i skyen, så det er muligt at analysere og advare, hvis der er noget galt. Det gør de nu, siger Skramstad, og tilføjer:

– Satsningen er med til at forberede bygningerne på en ny dynamisk og fleksibel arbejdsdag, hvor man holder vedligeholdelsesomkostningerne for elevatorer nede på det rigtige niveau – i tråd med den reelle brug og slitage.

KONE er nu i færd med at eftermontere sensorer i eksisterende elevatorer i ejendomme administreret af Malling & Co.

Kort fortalt indhenter sensorerne en række data om alt fra fugt, vibrationer og uregelmæssige stop, til hvordan dørene åbnes og lukkes. Dataene sendes til skyen, hvor avanceret AI-teknologi tolker dataene og foreslår tiltag, hvis det det nødvendigt. På den måde sikrer man overvågning af elevatorerne i realtid og minimere antallet af driftsstop, da elevatorerne kan forudsige fremtidige fejl.​

Henrik-Wergeland-Servicesjef-KONE
Henrik Wergeland, Service Manager KONE Norge

Henrik Wergeland fra KONE forklarer, at satsningen kaldes KONE 24/7 Connected Services – og at de har gode erfaringer med at koble elevatorer op til en kunstig intelligens i skyen.

– Vi oplever, at der bliver færre uforudsete elevatorstop. I dag har vi forbundet ca. 200.000 elevatorer til skyen på global basis. Det giver os et godt datagrundlag for at forudsige fejl og behov for vedligeholdelse. Systemet lærer af sig selv og bliver bedre og bedre for hver dag, der går, siger Wergeland og påpeger, at KONE oplever at elevatorernes levetid forlænges med nogle få procent, fordi man hele tiden er i stand til at holde elevatorerne opdatererede og i god stand.

Wergeland har arbejdet hos KONE siden 1979 og fortæller, at teknologien vil gøre elevatorservicen mere træfsikker og effektiv samt reducere biltrafik og forurening.

– Vores teknikere får detaljerede oplysninger og kan i endnu højere grad møde forberedt til servicen. Elevatorerne kan f.eks. komme med forslag til udbedringer og fortælle, hvilke dele der kræver eftersyn eller skal udskiftes. Tidligere kørte en servicetekniker først ud til ejendommen for at identificere fejlen og derefter tilbage for at hente dele. Det slipper de for nu.​

intelligente-heiser-varsler-selv-heismontoren
Serviceteknikerne får automatisk besked om elevatorer, der kræver eftersyn med detaljerede oplysninger om, hvordan fejlen kan rettes.

Fuld kontrol til enhver tid

KONE forklarer, at driftspersonale og ejendomsadministratorer får adgang til et dashboard, som viser status for alle elevatorer i realtid.

– Det betyder, at man hele tiden har kontrol over situationen og har mulighed for at varsle lejerne om, at elevatoren er ude af drift, og at der er service på vej. Desuden arbejder vi på at knytte dataene fra elevatorerne til det FDV-værktøj, som Malling bruger – så de ikke behøver at logge på flere steder. Det er første gang, vi prøver noget lignende i Norge, smiler Wergeland.

Han fortæller, at satsningen er afgørende for at forbedre menneskestrømmen.

– Vigtigheden af problemfrie elevatorer stiger i takt med urbaniseringen, og at bygningerne bliver højere og højere. Vi betragter det i dag som en selvfølge, at man nemt og hurtigt kan bevæge sig rundt i og mellem bygninger, og i den forbindelse er vores døgnovervågning af elevatorerne afgørende.

få tilgang til et dashboard som viser statusen til samtlige heiser i sanntid
Med tilgang til et dashboard - som viser status på alle elevatorer i realtid - får man mulighed for at varsle lejerne om, at elevatoren er ude af drift, samt at en servicetekniker er på vej.

Skramstad er enig:

– Her går vi fra en reaktiv tilgang til en proaktiv tilgang, vi modtager oplysninger om elevatorernes tilstand i realtid, får bedre indsigt i brugen af elevatorerne, mere oppetid og kan samtidigt reducere omkostningerne.

Wergeland mener, at Malling & Co er blandt de mest fremsynede samarbejdspartnere, KONE har i Norge.

– De er dygtige og stiller krav og gode spørgsmål, som leder os i den rigtige retning. Jeg synes, at det er meget givende at arbejde sammen med Malling. Vi installerede Norges første elevator sammen, som udnytter kunstig intelligens, og det er godt, at vi nu viderefører satsningen. Vi håber, at vi fremover kan samarbejde endnu tættere om at forbedre lejernes tjenester, udtaler Wergeland.

Skramstad forklarer, at projektet er et godt eksempel på, hvordan ejendomme skal administreres af Malling & Co fremover:

– Behovsstyrede tjenester, service og administration er fremtiden. Det reducerer unødvendigt tidsforbrug og omkostninger samt forbedrer lejernes oplevelse af bygningen. Jeg er meget fokuseret på, at teknologien skal give reelle gevinster for udlejere, lejere og brugere, siger Skramstad.

Han fortæller, at de bedste PropTech-løsninger opnås ved at kombinere viden om de mest kompetente teknologiske muligheder med erfaring fra administration og drift af erhvervsejendomme.

– Ofte mangler teknologivirksomhederne viden om de udfordringer, lejere, udlejere og administratorer oplever i hverdagen. På samme måde mangler de kendskab til de teknologiske muligheder. Min rolle er at forene disse hensyn og skabe konkrete og målbare gevinster for Eiendomshuset Malling & Co's kunder, afslutter Skramstad.

140 elevatorer kobles op til supercomputer – Reducerer nedetid og omkostninger

Del denne side

Cookies

Vi anvender cookies til at optimere hjemmesiden og give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Klik på feltet 'Accepter', hvis du er okay med dette og accepterer alle cookies. Du er også velkommen til at læse mere om vores datahåndtering i vores fortrolighedserklæring.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

No suggested country found

Visit country site