Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?
Corporate siteBilindustrien har længe stået i forreste linje, når det gælder innovation, og skabte de første store samlebånd, mens lean-principperne, der stammer fra Japan, reducerede omkostningerne og øgede effektiviteten, kvaliteten og driftssikkerheden.
I dag er digitalisering en stor udfordring for industrien. Nye tendenser, såsom mobile opkoblinger, data og maskinlæring, 3D-print, cloud computing, API (Application Program Interfaces) og deleøkonomi har nedbrudt de traditionelle hindringer for at komme ind på markedet og har accelereret forandringsprocessen.
Navne som Tesla, Uber og Google fører an i bilindustriens digitale transformation. Hastigheden, hvormed traditionelle aktører tilpasser sig disse ændringer, er afgørende for deres rolle i bilindustriens fremtid.
EN INDUSTRI I OVERGANG
”Elbiler, netopkobling og automatisering udgør en gennemgribende forandring af industrien. En bilfabrikants forskning og udvikling drejede sig tidligere om maskinteknik, men kræver i dag en tværfaglig tilgang inden for kemi, elektricitet, telekommunikation, datamatik og endda psykologi,” siger professor Paul Jennings fra WMG (tidligere Warwick Manufacturing Group) fra universitetet i Warwick.
”Denne tværfaglige tilgang er vigtig, eftersom ingen ved, om virksomheder som Apple, Google og Microsoft vil være samarbejdspartnere eller konkurrenter,” tilføjer Jennings.
Ifølge Frost & Sullivan vil 70 % af praj om nybilsalg sandsynligvis blive genereret digitalt, og Gartner skønner, at der i 2020 vil være en kvart milliard opkoblede biler.
Messen for forbrugerelektronik i 2015 (CES) gav også en forsmag på fremtiden. Messen var domineret af den netopkoblede bil. Nvidia præsenterede en ny Tegra X1-processor, der er specielt beregnet til tablets og bilers instrumentbræt, AT&T og Samsung offentliggjorde et forskningssamarbejde med fokus på den netopkoblede bil, mens Volvo Cars præsenterede en vision, hvor netopkoblede biler og cyklister kunne blive advaret om farlige nærved-ulykker.
TILPASNING TIL EN DIGITAL VERDEN
Volvo er pioner inden for ”Connected Safety” – et udtryk, de bruger om Volvos sikkerhedstradition i den netopkoblede bils epoke.
”Med sensorer kan vores biler registrere situationer, der kan være farlige, f.eks. hvis der er glat visse steder på vejen,” siger Jonas Rönnkvist, Director of Business Development & Strategy for Consumer IT Services hos Volvo Cars. ”De vil snart, via en cloud, kunne dele disse oplysninger i realtid med andre biler og dermed bidrage til et mere sikkert miljø,” tilføjer han.
BIG DATA I VÆRDIKÆDEN
En gruppe IoT-teknologier, der også kaldes det ”industrielle internet”, ser ud til at være på vej til at ændre arbejdsmetoden i hele forsyningskæden fra OEM (originalproducenter) til arbejdsoperationerne på fabriksgulvet.
Analyser af big data hjælper brands og OEM’er med at finde mening i de store mængder tilgængelige data for at forbedre ydelsen, optimere logistikken og forbedre den proaktive vedligeholdelse og graden af garantioplysninger.
DET ER TID AT LÆGGE EN STRATEGI
Men digitaliseringen er ikke kun en tendens, der berører bilindustrien. Den begynder at påvirke alle transportformer på forskellig vis. Offentlige transportnetværk er f.eks. ved at indføre nye billetterings- og faktureringsløsninger samt GPS-tracking i realtid for at forbedre effektiviteten. Dette betyder, at ændringer i elevator- og rulletrappeindustrien også er uundgåelige. Vi følger bilindustriens eksempel og vil fremover tilpasse digitale løsninger, der giver alle en bedre rejseoplevelse.