Smart Airports: Giving Wings to Imagination

Intelligente lufthavne: Giver fantasien vinger

Med den eksponentielle vækst i flytrafikken er der i dag fokus på at udvikle lufthavne, som kan håndtere en masiv passagertrafik og samtidigt gøre transporten af passagerer sikker og komfortabel. Se, hvordan intelligente lufthavne bliver fremtidens trend.

Tekst: Payal Bhattar

Forestil dig, at du står i en lufthavn om nogle år. Forestil dig en underholdende, spændende, brugervenlig og bekvem rejse, der virker som om, at den er sammensat specielt til dig. Hvis du multiplicerer denne fantasi mange gange, har du fremtidens "intelligente lufthavn".

"Fremtidens lufthavne vil i stigende grad ligne integrerede indkøbscentre og underholdningscentre, hvor kunderne ankommer med fly. Selv om lufthavnens hovedfunktion vil være at levere international logistik til brugerne, handler det også om, hvor store indtægter, der kan genereres på de kommercielle tjenesteydelser, der tilbydes i lufthavnen. Derfor er den rejsendes bekvemmelighed meget vigtig," siger Reino Hyvärinen, SVP og Head of Escalator business, KONE Escalators.

Den rejsendes bekvemmelighed er vigtig, fordi indtægter fra andre kilder end luftfart såsom butikker, parkering, biludlejning, restauranter, hoteller osv. bidrager væsentligt til lufthavnenes omsætning på verdensplan. Ifølge Airports Council International (ACI) udgjorde disse indtægter i 2015 næsten 40 % af deres samlede globale indtægter på 152 mia. dollars.

"Vi ser en tydelig stigende tendens til digitalisering for at give en mere intelligent lufthavnsinfrastruktur. Internet of Things (IoT) giver passagererne bedre informationer og er samtidigt meget vigtig for lufthavnens infrastrukturteam. I hver lufthavn arbejder der tusindvis af mennesker inden for områder som billetsalg, bagagehåndtering, sikkerhed, energiforsyning osv. Med bedre information og bedre infrastruktur kan de gøre systemerne mere effektive," forklarer Sascha Brozek, Senior Vice President og Head of KONE Major Projects.

Vejen til penge

Det er vigtigt at forbedre alle systemerne, fordi lufthavnene er nødt til at finde nye og mere effektive måder at skaffe indtægter på. Ifølge rapporter er lufthavnenes indtægter fra andre aktiviteter end luftfart på store markeder som USA og Europa stagnerende eller faldende. For eksempel annoncerede Aéroports de Paris, Frankfurt Lufthavn og Schiphol Lufthavn i Amsterdam et fald i forbruget pr. passager på omkring 4-8 % i 2016. I Nordamerika og Europa er indtægterne fra parkeringspladser og billeje truet på grund af apps som Uber, der gør det billigere at køre med taxa.

Billede

Det er her, KONE spiller en vigtig rolle med sine intelligente løsninger til personflow. KONE samarbejder med mange lufthavne over hele verden såsom Schiphol, Heathrow, München, Wien Skylink, Los Angeles, La Guardia, Oslo, O’Hare, Hongqiao, Shenzhen og Beijing og transporterer dagligt millioner af mennesker på tværs af globale lufthavne.

Reino Hyvärinen forklarer: "Når det gælder store lufthavne med flere millioner passagerer om året, giver det ganske store ekstraindtægter, hvis man øger den tid, passagererne tilbringer i shoppingområdet med eksempelvis fem minutter. Når det gælder de regionale lufthavne, hvor rejsehastigheden har højeste prioriteret, kan KONE's People Flow-løsninger transportere rejsende fra gaten til taxikøen på gennemsnitligt 15-18 minutter."

Disse løsninger er meget vigtige, fordi 67 % af lufthavnene verden over på den ene side kører med nettounderskud, og fordi globalisering, urbanisering og den økonomiske vækst på den anden side sikrer, at antallet af flypassagerer stiger med 4 % årligt. Ifølge IATA vil antallet af flypassagerer sandsynligvis være fordoblet fra 3,8 mia. i 2016 til 7,2 mia. i 2035 primært på grund af væksten i Kina og Indien.

Minimal forsinkelse, maksimalt forbrug

Denne store efterspørgsel skaber behov for en mere effektiv og intelligent lufthavnsinfrastruktur, udvidelser, vedligeholdelse og reparationer. Intelligente lufthavne er økosystemer, hvor flyselskaber, logistik, myndigheder og andre leverandører og partnere er integreret i lufthavnens styringssystem via et digitalt net. Det digitale netværk er nervesystemet, som berører og styrer alle interaktionspunkter via informationsudveksling, procesintegration og avanceret sikkerhed i realtid. Intelligente lufthavne beriger og personliggør passagernes oplevelser og foregriber de tjenester, brugerne kræver, ud fra dataudveksling og -analyse.

"Et godt personflow kommer ikke af sig selv, men kræver grundig analyse og planlægning af de mest effektive ruter, minimering af ikke-planlagte stop og en forståelse for de nødvendige "People Flow"-kapaciteter. Det giver naturligvis virksomheder som KONE en god mulighed for at samarbejde med vores infrastrukturkunder om alt fra planlægning og design til projektlevering og -vedligeholdelse. KONEs avancerede tjenester i forbindelse med personflow kombineret med avancerede elevatorer, rulletrapper og automatiske døre omfatter optimale løsninger til ethvert behov", siger Sascha Brozek.

Mange lufthavne er allerede begyndt at tilbyde intelligente tjenester såsom intelligente robotter, terminaler til selvindtjekning, beacon-tjenester, realtidsnavigation i lufthavnen via mobiltelefon, forudsigende analyser, automatiserede parkeringsfaciliteter, indendørs wayfinding, automatiserede grænsekontrolløsninger og kampagnetilbud i nærheden baseret på indsamlede data om passagerernes udgifts- og forbrugsvaner. Det globale intelligente lufthavnsmarked forventes at vokse med en gennemsnitlig årlig vækstrate på 10,7 % og nå 25,09 mia. USD i 2025.

Erfaring er alt

KONE designer og planlægger, hvordan den rejsende så nemt som muligt kommer fra taxaen eller det offentlige transportmiddel til lufthavnsgaten og tilbage igen ved hjælp af forskellige løsninger. Disse unikke løsninger omfatter talestyringstjenester til ældre og handicappede samt input til passagerer om forskellige tjenester inden for lufthavnene, som er tilgængelige på deres håndholdte enheder ved talestyring eller andre midler.

KONEs store erfaring med udvikling og analyse af personflow i forskellige bygninger har givet viden om, hvordan man nemt transporterer mennesker inden for store destinationshubs. Det giver dem god indsigt i slutbrugerne og deres ruter i lufthavnene samt evnen til at opfylde kundernes behov (bygherrer og operatører mv.) gennem hele lufthavnens livscyklus.

Nu gælder det om at gøre rejsen fra én lufthavn til en anden hurtigere, bedre og mere intelligent – fordi oplevelsen er det vigtigste.

Del denne side

Cookies

Vi anvender cookies til at optimere hjemmesiden og give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Klik på feltet 'Accepter', hvis du er okay med dette og accepterer alle cookies. Du er også velkommen til at læse mere om vores datahåndtering i vores fortrolighedserklæring.