Verden over tvinges byer til at bygge i højden, fordi de hver dag får over 200.000 nye indbyggere. Byerne skal gøre bymiljøerne mere intelligente. Kernen i intelligente byer er intelligente bygninger.
En intelligent bygning kræver intelligent udstyr, og det er således ikke nok at have fremragende elevatorer og rulletrapper med tilhørende løsninger. Avanceret teknologi skal integreres i forskellige byggesystemer.
”Jo flere personer, der er i bygningerne, desto mere intelligente transportløsninger er der brug for,” siger dr. Marja-Liisa Siikonen, direktør for People Flow Planning.
Siikonen leder et internationalt netværk af specialister inden for trafikplanlægning hos KONE, som hjælper kunderne med at planlægge og implementere den bedst mulige People Flow®, længe før bygningens perspektivplan er udarbejdet.
Fundamentet
I en af verdens højeste bygning, Makkah Clock Royal Tower Hotel i Mekka, Saudi-Arabien, forløb bygningens planlægningsfase i mere end syv år, og Siikonens team leverede hundredvis af trafikanalyser til bygherren.
Stedet ligger ved siden af Masjid al-Haram, verdens størst moske (med plads til op til to millioner personer), og kundens mål var derfor at sikre udgang for 75.000 personer fra alle syv bygninger via podiet på en velorganiseret måde i forbindelse med hver bøn, fem gange om dagen.
Ud over en grundig undersøgelse af de optimale personstrømsløsninger (med over 320 rulletrapper og elevatorer i podiet og tårnene) implementerede KONE særlig software til gruppestyring med mulighed for kunstig intelligens, der kunne lære og spore mønstre for passagertrafik for at optimere personstrømmene.
Intelligente løsninger
En kombination af KONEs personstrømsløsninger og teknologiske innovationer er også anvendt i en lang række kombinerede projekter (bygninger med en blanding af boliger og erhverv, hotel og kontorer) verden over. Et godt eksempel på dette er Leadenhall-bygningen, den seneste ikoniske tilføjelse til Londons skyline.
“KONEs intelligente kontrolsystemer, som f.eks. KONE Polaris Destination Control System (DCS), tillader, at elevatorer i kombinerede bygninger kan prioritere at betjene visse dele af bygningen i myldretiden,” siger Siikonen. I en bygning med blandet brug (hotel/kontor) vil de fleste kontormedarbejdere være til stede om dagen og ude om natten, mens de fleste hotelgæster sandsynligvis er ude om dagen.
Kodning af forbedret betjening
DCS-allokeringsalgoritmen søger efter de optimale ruter, når elevatorer skal reagere på et destinationskald. Algoritmen kan i løbet af millisekunder identificere de bedste ruter for elevatorerne. Bestemmelser om optimal allokering af kald garanterer korte ventetider og køretider for passagererne ved hjælp af afmålte stop- og kørselstider for elevatoren. DCS-systemet forudsiger også de enkelte passagerers ture.
”Når man sammenligner et konventionelt elevatorsystem med et DCS, kan man sammenligne det konventionelle system med en bus og DCS med en S-bus, der kører dig til bestemmelsesetagen på den hurtigste måde uden unødvendige stop på andre etager,” siger Siikonen – en behagelig tur i en lodret byvirkelighed.