PLADS TIL MERE SIDEN 1996

En ingeniørs nysgerrighed og et teams kærlighed til motorer skabte en opfindelse, der revolutionerede elevatorbranchen og cementerede KONEs position som verdens førende aktør. Her er historien bag KONE MonoSpace® på elevatorens 20 års jubilæum.

Making room for more since 1996
KONE MONOSPACE – ET ’KLASSISK DESIGN’

Året var 1996. Hele verden dansede til den spanske ørehænger Macarena, og begejstrede filmfans sad på kanten af sædet og så agent Ethan Hunt afsløre et spind af muldvarper, stjålne harddiske og mord i første episode af Mission Impossible-film, da KONE lancerede sin maskinrumsløse elevator, MonoSpace®.

Den banebrydende innovation forandrede installations- og produktionsteknologien i industrien og medførte en stor forbedring af både plads- og energiudnyttelse. Elevatorens oprindelse går tilbage til den dag i begyndelsen af 1990’erne, hvor Harri Hakala fik en god idé under en løbetur.

Hakala, som dengang arbejdede som ingeniør hos KONE, arbejdede med lineære motorer. På en af sine løbeture fik han idéen om at skabe et motoriseret traktionssystem (i stedet for lineære motorer). ”Jeg vidste, at opfindelsen var noget helt unikt,” mindes Hakala, som mener, at det øjeblik symboliserede MonoSpaces fødsel.

”Det, som MonoSpace-elevatoren havde brug for, var den skiveformede EcoDisc, et motoriseret traktionssystem, der er så fladt, at det kan anbringes i elevatorskakten,” forklarer Hakala, som nu er Research Director i KONE.

Før var drivmaskineriets store elementer installeret i et særskilt rum (enten øverst eller nederst i bygningen). KONEs EcoDisc frigjorde denne plads, så arkitekterne kunne bruge den kreativt.

EN BESKYTTET HEMMELIGHED

Den første EcoDisc-motor blev skabt i KONEs forsknings- og udviklingscenter i Hyvinkää, Finland, hvor en gruppe på seks mennesker - heraf bl.a. Hakala - en underleverandør, mekaniske designere og elektrikere, diskret arbejdede med den første prototype.

“Den første fungerende EcoDisc-prototype var en julegave til virksomhedens ledelse – i julen 1993,” husker Hakala. Teamet blev derefter udvidet til ca. 20 personer, som arbejdede intenst på at udvikle og teste teknologien.

Det første sæt KONE MonoSpace-elevatorer hed oprindeligt ”Greenstar” og blev solgt til pilotkunder i Holland som en del af markedstesten før lanceringen i 1995.

Teknologien var oprindeligt beregnet til installationer i lavt byggeri og blev senere tilpasset til elevatorer til mellemhøje og høje bygninger. Efterspørgslen efter maskinrumsløse elevatorer voksede. Elevatorproduktionen flyttede til Pero, KONEs fabriksområde tæt på Milano i Italien, og der blev opført en ny fabrik i Hyvinkää til produktionen af KONEs EcoDisc-drivmaskineri. I slutningen af 1990’erne var KONEs EcoDisc-serie af drivmaskinerier blevet KONEs førende produktserie.

AT GØRE DET BEDSTE ENDNU BEDRE

Hurtigt frem til 2012 KONE var klar til at præsentere den nye og forbedrede version af MonoSpace®. ”Dette projekt begyndte med feedback fra vores asiatiske kunder, som udtrykte et ønske om bedre kørselskomfort. Så vi begyndte at undersøge, om vi kunne gøre det bedste endnu bedre,” siger Tomio Pihkala, Chief Technology Officer i KONE.

”Efter tre års krævende tests, kompliceret planlægning på tværs af flere landegrænser og hensyn til byggevedtægter havde vi løsningen – nemlig den bedste elevator, der nogensinde er konstrueret,” siger han. ”Vi har altid tilbudt det bedste. Den nye løsning var endnu bedre,” tilføjer han.

KONEs EcoDisc-maskineri blev fornyet, bremserne blev opgraderet, løftessystemet blev forbedret, drivmaskineriet blev centraliseret og forsynet med lav friktion, mens stolkonstruktionen generelt blev gjort mere robust.

”Eftersom styrene ikke belastes, var der meget mindre friktion, støj og vibration," forklarer Pihkala.

Og det var ikke det hele. Den var også mere energieffektiv. Det opgraderede EcoDiscs kobberspolesystem reducerede den energimængde, der gik tabt i form af varme, og standbymuligheden betød, at energiforbruget er tæt på nul, når elevatoren ikke er i brug. Med andre funktioner såsom LED-belysning med lang levetid og regenerative drivsystemer, der genvinder energi til genbrug i bygningen, var det opgraderede produkt industriens mest energibesparende tilbud inden for volumenelevatorer.

ET PERFEKT DESIGN

Også designet blev forbedret ud fra detaljeret trendforskning i Europa, Asien og Nordamerika. Mens basiskollektionen af interiøralternativer stadig er global, er materialer, farver, mønstre samt tilbehør og beslag beregnet til forskellige lokale markeder.

”I stedet for bare at levere en “stålboks” ville vi levere det ønskede inventar og det bedste design direkte fra fabrikken,” siger Pihkala.

Forskellige funktioner såsom signalisering blev også fornyet, så de blev intuitivt brugervenlige. Områder som f.eks. tydelige, mere synlige tal for ældre eller svagtseende var genstand for særlig opmærksomhed. Der vil blive gennemført opgraderinger for at opfylde kravene fra miljøer i forandring, men MonoSpace er, som Hakala siger, et ”klassisk design”, der er kommet for at blive. Skaberen har talt!

Del denne side

Cookies

Vi anvender cookies til at optimere hjemmesiden og give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Klik på feltet 'Accepter', hvis du er okay med dette og accepterer alle cookies. Du er også velkommen til at læse mere om vores datahåndtering i vores fortrolighedserklæring.

WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

No suggested country found

Visit country site