Opbygning af A-teamet

Eftersom behovet for viden og perspektiv ofte overstiger, hvad den enkelte virksomhed kan mønstre, arbejder vi sammen med ISS for at skabe et netværk af co-creation, der bidrager til at sikre en konkurrencedygtig fordel.

Billede

Tekst: Kati Leuschel

Co-creation består i at inddrage eksterne aktører og gøre kunder, konkurrenter og eksperter til partnere. Hos KONE fører vi konceptet videre igennem samarbejdet med den globale facility service-virksomhed ISS for at levere service til deres kunder verden over.

”Jeg tror - driftsmæssigt, at reelle partnerskaber bliver stadig vigtigere. Det handler i dag ikke om at være leverandør, men om at være partnere, og for os – og mig – er det uhyre vigtigt at arbejde sammen med ligesindede, som ønsker det samme og har de samme ambitioner,” siger Troels Bjerg, ISS’ regionale CEO for Nordeuropa.

Andre førende virksomheder har benyttet sig af denne samarbejdsmodel, bl.a. Apple, som går sammen med godkendte reparationsvirksomheder i forbindelse med service af deres produkter. Dermed har teknologigiganten leveret reparationsservice til sine mange kunder uden enorme udbygninger af deres ressourcer.

Udnyttelse af indbyrdes stærke sider

På samme måde styrkes samarbejdet mellem ISS og KONE af de tilgrundliggende fælles virksomhedsværdier om levering af præcis service.

Med en kontrakt på tværs af landegrænser (som dækker 21 lande), udnytter KONE og ISS deres stærke sider og bruger deres rækkevidde, lokalkendskab og ekspertise til en effektiv udbygning af deres virksomheder. Mens ISS fokuserer på at levere service af høj kvalitet, vil vi i samarbejdet tage os af vertikale transportløsninger og vedligeholdelse og dermed hjælpe ISS med at levere endnu højere kvalitet, hurtigere og mere effektivt til kunderne.

”Præcis som KONE er ISS en virksomhed, der hele tiden arbejder mod størst mulig effektivitet. Når vi tænker på sådanne virksomheder sammen, vil vi rent faktisk ændre, hvordan disse services leveres i fremtiden,” forklarer Thomas Hinnerskov, executive vice president, Nord- og Centraleuropa, KONE.

I det fælles venture er det vigtigt at analysere intelligente data og udnytte nye teknologiske løsninger til bygninger med maskinadministration i centrum. Begge virksomheder arbejder aktivt inden for IoT og ser masser af muligheder, der vil være til gavn for tusindvis af bygninger overalt i verden. Vi kan hjælpe ISS med at levere ensartet service på tværs af grænserne og skabe transparens, så ISS ved i realtid, hvordan anlæggene kører.

Partnere fra starten

Billede

Det lokalkendskab og den ekspertise, som vi har opbygget gennem årtier overalt i verden, er en klar fordel for samarbejdet. ISS sikrer, at vi inddrages fra starten i et projekt og samarbejder tæt med kunden for at tilpasse løsningerne og beslutter, hvilke løsninger der skal indarbejdes for at sikre de ønskede resultater.

”Lokalkendskab og oppetid er vigtige faktorer for kunderne. Adgang til en lokal forsyningskæde, evnen til at være hurtigt fremme og meget korte reaktionstider er en forudsætning for dette. Og vi ved, at KONE arbejder i de samme områder som os, og det er vigtigt,” understreger Troels Bjerg.

Co-creation som proces er ikke begrænset til enkelte deltagere. KONE afholder fx Hackathons med jævne mellemrum, hvor deltagerne skal finde på nye services baseret på IoT-teknologier (Internet of Things). Den seneste event samlede over 2.300 teams med alt fra universitetsstuderende til nyetablerede virksomheder, der undersøgte en række innovative ideer.

Anvendelse af innovative processer

Billede

Inden for ISS bruger de et system, de kalder N.O.S.E., til at forstå de enkelte kunders behov og derefter levere resultater og løsninger, der vil fremme disse behov. Nye strategier bliver afprøvet i Corporate Garage, der er en uafhængig enhed for innovation internt i virksomheden. Her er der frihed til at gå efter den store gennemslagskraft med driftig entusiasme.

”Vi tilpasser vores service ved at sikre, at både ISS og KONE arbejder i forhold til de resultater, kunderne ønsker, og hvordan disse resultater leveres,” siger Troels Bjerg.

Et godt eksempel på, hvordan et positivt resultat organiseres, kan ses i Norge. Vi arbejdede sammen med ISS, et teleselskab og ISS’ kunde Telenor, og skabte sammen forbindelser til en af KONEs kunder, Oslo Lufthavn, Gardermoen. Det skabte positive drøftelser og viden om alt fra vedligeholdelse af anlæg til tilgængelighed og sikkerhed i befærdede miljøer som fx en lufthavn.

”Det næste trin er, at vi takket være samarbejdet med IBM Watson nu er i stand til at forudsige, hvornår der opstår fejl i anlægget, før det faktis sker. Vi er rent faktisk i stand til at udskifte komponenten, før den behøver at blive udskiftet,” siger Thomas Hinnerskov.

”Dermed vil ISS’ kunder have mere effektive bygninger med bedre oppetid. Vi kan udføre vedligeholdelsen, før tingene sker, og på et tidspunkt, der passer til kunden.”

Der er konstant drive for at skabe øget effektivitet og bedre oplevelser i branchen, og med co-creation kan vi begge (ISS og KONE) hele tiden holde os et skridt foran og udnytte nye teknologier samt levere stadig bedre produkter og service til vores kunder.

Del denne side

Cookies

Vi anvender cookies til at optimere hjemmesiden og give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Klik på feltet 'Accepter', hvis du er okay med dette og accepterer alle cookies. Du er også velkommen til at læse mere om vores datahåndtering i vores fortrolighedserklæring.