Alt handler om tovet!

Det er ikke nogen sag at køre en kilometer – medmindre du vil køre opad med en enkelt elevator. Hemmeligheden ligger i tovene.

Ved første øjekast ligner det ikke noget særligt – måske et stykke flad sort lakrids. Men det superlette KONE UltraRope™ får man et helt nyt syn på elevatorkørsel. Tovet er fremstillet af en kulfiberkerne omgivet af en unik højfriktionscoating og vejer kun ca. en femtedel af et tilsvarende konventionelt ståltov.

”Man skulle ikke tro det, men tovets vægt påvirker alt,” siger Tomio Pihkala, KONEs Chief Technology Officer. ”Hvis tovet er lettere, kan man have en kontravægt og en stolbøjle, der er både mindre og lettere. Dette betyder, at den samlede transportmasse reduceres,” forklarer han.

Se f.eks. på en elevator med en løftehøjfe på over 500 meter, f.eks. 100 etager. Med konventionel teknologi ville vægten af transportmassen være på ca. 27.000 kg, hvilket svarer til at montere 10 firehjulstrækkere inde i skakten og flytte dem sammen med elevatoren.

KONE UltraRope™ reducerer denne vægt til ca. 13.000 kg – svarende til 4 firehjulstrækkere. Denne reduktion betyder, at personer kan køre fra stueetagen op til penthouseetagen i én kørsel – også i en bygning, der er 1 km høj.

Mindre dødvægt, flere fordele

Jo højere du kommer med KONE UltraRope®, desto større er fordelene. Energibesparelserne på en elevatortur på 500 meter med UltraRope er på ca. 15 % i forhold til konventionel teknologi. For en tur på 800 meter er besparelserne på over 40 %.

Det skyldes, at teknologien muliggør enorme reduktioner af den dødvægt, der flyttes op og ned, hver gang en person går ind i en højhuselevator. Og mindre dødvægt er ensbetydende med lavere energiforbrug og driftsomkostninger?

Dertil kommer, at kulfiber frembringer resonans på en helt anden frekvens end de fleste byggematerialer, så KONE UltraRope er mindre følsom over for bygningens svajen og muliggør kortere nedetid for elevatoren i forbindelse med kraftige vindstød og stormvejr.

Marina Bay Sands, der er et integreret luksusferiested i Singapore, var den første, som udskiftede nogle af sine konventionelle ståltove med KONE UltraRope. Andre større projekter som f.eks. Sky Tower i Auckland, New Zealand, og Brisbanes nyeste luksuskontorbygning ved navn 180 Brisbane, har også valgt den nye teknologi. Som følge af UltraRopes voksende popularitet bliver det nu også brugt i det, der bliver verdens højeste bygning , Jeddah Tower i Saudi-Arabien.

Ruster ikke, slides ikke

Mens UltraRope gør turen nem, er det også ensbetydende med nem vedligeholdelse. I modsætning til stål kan materialet hverken ruste, strække sig eller blive slidt. Den særlige coating skal ikke smøres, og UltraRope er således også miljøvenligt.

KONE UltraRopes længere levetid er også en stor fordel, eftersom det ikke er nogen nem opgave at skifte tove i en høj bygning. ”Vi har et tov, der fungerer, er driftssikkert og lever op til vores løfter,” siger Pihkala smilende. "Det er et godt sted at gå videre fra.”

Del denne side

Cookies

Vi anvender cookies til at optimere hjemmesiden og give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Klik på feltet 'Accepter', hvis du er okay med dette og accepterer alle cookies. Du er også velkommen til at læse mere om vores datahåndtering i vores fortrolighedserklæring.