Det er ikke alt, hvad du ser på film, der er sandt. I den virkelige verden er elevatorer og rulletrapper stærkt regulerede og designet med mange sikkerhedsfunktioner, der beskytter passagererne. Hos KONE er vi engagerede i sikkerheden for dem, der er afhængige af vores produkter til sikker og problemfri transport.
At holde elevatorer sikre er en fælles indsats, der involverer udbydere af teknologi og vedligeholdelsestjenester, bygningsejere og brugere af udstyr. Det er vigtigt at følge nogle enkle sikkerhedstips for at sikre en problemfri tur.
Lad os aflive et par vandrehistorier om elevatorer.
Myte 1: Elevatorer holdes oppe af et reb, der kan gå i stykker.
Tro om igen! Elevatorer bæres af flere stålkabler, og hvert kabel kan alene bære en fuldt lastet elevator. Det er meget usædvanligt, at selv et enkelt kabel knækker. Selv i det ekstremt usandsynlige tilfælde, at alle kabler knækker, vil sikkerhedsfunktioner som overhastighedsregulatoren registrere elevatorens overhastighed og aktivere sikkerhedsanordninger for at stoppe elevatoren.
De actionscener, hvor styreskinnerne slår gnister, mens elevatoren er i frit fald, er ren film.
Myte 2: En overfyldt elevator vil falde ned.
Det er ikke sandt. Normalt vil en overfyldt elevator bare ikke bevæge sig. Dørene holdes åbne, og der kan lyde en alarm, indtil nok mennesker har forladt elevatoren for at reducere vægten. Mange elevatorer er udstyret med teknologi, der effektivt guider passagererne til ledige elevatorer for at reducere overbelastningen i første omgang.
Myte 3: Folk i en elevator kan løbe tør for ilt, hvis elevatoren sidder fast mellem etagerne.
Du kan ånde lettet op. Elevatorkabiner er godt ventilerede. Selv om de nationale regler kan variere, er der internationale standarder for ventilation, som skal overholdes, så luften kan bevæge sig frit ind og ud. I nogle tilfælde er elevatorer også udstyret med aircondition.
Myte 4: Det er muligt at træde ud af en elevatorkabine og ud i skakten gennem en sikkerhedsluge.
Der findes sikkerhedsluger eller låger i nogle elevatorer til redningsformål, men de fleste kan kun åbnes udefra af uddannet redningspersonale. Passagerer bør aldrig forsøge at bruge dem som flugtveje. Så hvis du er fanget i en elevator, er det sikrest at trykke på alarmknappen (eller ringe efter hjælp på din telefon), blive på stedet og vente på at blive reddet.
Forsøg aldrig selv at komme ud. Og du må heller aldrig lirke en elevatordør op, for det er ikke sikkert, at elevatoren er rettet ind med en døråbning. Du kan udsætte dig selv og andre passagerer for fare.
Myte 5: Hvis du trykker på etageknappen flere gange, kommer elevatoren hurtigere frem.
Jeg er ked af at skuffe dig, men det er ikke sandt. Når du trykker på knappen, modtager elevatoren din anmodning, og dens software bestemmer elevatorens rute. Der findes både enklere og mere sofistikerede systemer, men den grundlæggende idé er den samme: Et tryk er nok til at aktivere handlingen.
At trykke på knappen flere gange får os ofte til at føle, at vi gør noget for at fremskynde tingene – men i virkeligheden gør det ingen forskel. Hvis man derimod trykker på "luk dør"-knappen, når man er inde i elevatoren, lukker dørene tidligere.
Myte 6: Elevatordørene kan åbnes mellem etagerne.
Det enkle svar er nej. Elevatoren styrer åbningen af etagedøren. Hvis elevatoren ikke ankommer til etagen, er der ikke noget signal, der får etagedørene til at åbne. Hvis du er i tvivl, bør du under ingen omstændigheder forsøge at lirke dørene op eller komme ud på egen hånd.
Uanset hvad, må du ikke gå i panik. Panik gør kun tingene værre, så det første, du skal gøre, er at tage en dyb indånding. Og hvis du allerede har fået kontakt med vedligeholdelses- eller beredskabspersonalet, så forhold dig roligt. Opkald om standsede elevatorer tages altid alvorligt, og KONE er fokuseret på at redde dig på en sikker måde så hurtigt som muligt.