Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?
Corporate siteAfgørelsen fra Klagenævnet for Udbud
I februar 2018 tildelte SKI en rammeaftale på elevatorservice (50.75 Elevatorservice), som vi i KONE vurderede ikke levede op til gældende regler for offentlige udbud. Dels havde SKI undladt at konkurrenceudsætte de for servicen nødvendige reservedele, uanset at værdien heraf udgjorde et større tocifret millionbeløb. Dels mente vi, at der var en fejl i udbuddets evalueringsmetode, der gjorde det muligt at spekulere i responstider og startgebyrer. Den 15. februar 2019 gav Klagenævnet for Udbud KONE medhold i hovedparten af vores klage.
Klagenævnet fastslog, at udbudspligten ikke er afløftet ved indkøb af reservedele i forbindelse med reparationer samt ved de miniudbud (moderniseringer), som gennemføres på aftalen. Klagenævnet fastslog derfor, at aftalen, for så vidt angår køb af reservedele, er uden virkning fra og med den 1. april 2019 - på nær de reservedele, som indgår i de lovpligtige serviceeftersyn. Klagenævnets kendelse indebærer desuden, at hele rammeaftalen skal bringes til ophør.
SKI opsiger rammeaftalen pr. 1. marts 2020
Som konsekvens af den af KONE anlagte klagesag, opsiger SKI rammeaftalen for elevatorservice ved udløb af dens to-årige basisperiode, startende den 1. marts 2020 afhængig af den konkrete tilslutningsdato. Alle kommunale og offentlige organisationer, som har tilsluttet sig SKI’s rammeaftale for elevatorservice, kan dog allerede i dag opsige deres elevatorserviceaftale med SKI med tre måneders varsel.
Derudover opretter SKI et dynamisk indkøbssystem til køb af moderniseringer og reparationer, som vil sikre, at reservedele og moderniserings- og reparationsopgaver fremadrettet kan indkøbes til en fair og konkurrencedygtig pris. Systemet forventes klar til brug den 31. maj 2019.
SKI vil igangsætte et genudbud af rammeaftalen for elevatorservice og forventer, at den nye aftale er klar den 1. marts 2020.
”Vi er i KONE tilfredse med klagesagens udfald og konsekvensen deraf. For os er det vigtigt, at de tilsluttede kommunale og offentlige organisationer nu igen frit kan vælge den mest konkurrencedygtige leverandør af elevatorservice på markedet”, udtaler Tuomas Oijala, administrerende direktør i KONE Danmark.
For mere information om klagesagens konsekvenser eller KONEs elevatorservice kontakt venligst Christian Hornstrup, direktør for Service og moderniseringsløsninger i KONE på mail: christian.hornstrup@kone.com eller telefon: +45 53660432.
Læs afgørelsen fra Klagenævnet for Udbud her: Kendelse.
Om KONE
KONE er en af verdens førende virksomheder inden for elevator- og rulletrappebranchen. KONEs mission er at forbedre flowet i byerne ved at udvikle og levere løsninger, der sætter personer i stand til at bevæge sig sikkert, behageligt og trygt i og mellem bygninger. KONE leverer branchens førende elevatorer, rulletrapper, automatiske døre og porte og integrerede løsninger. KONEs services dækker en bygnings levetid fra designfase til installation, vedligeholdelse, reparation og modernisering. I 2017 havde KONE en årlig nettoomsætning på EUR 8,9 mia. og over 55.000 ansatte ved udgangen af året. KONEs B-aktier er noteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. www.kone.com